Bridges To Fashion - talent en kansen

– 24 september 2008 - Tijdens het Bridges To Fashion-festival was
Rotterdam afgelopen weekend dé modehoofdstad van het land. Alle
activiteiten waren gericht op het in beeld brengen van het modeklimaat
in Nederland en Turkije. Een leuk festival maar vooral een opmaat naar
de volgende editie áls tenminste de kansen werkelijk worden benut...

 

door: José Koopman, fashion consultant voor stylink september 2008

Het hele artikel vindt u op www.stylink.nl


Ontwerpers, stylisten, illustratoren, d.j.’s en fotografen lieten
tijdens het Bridges To Fashion-festval met exposities, shows en party’s
zien wat er momenteel gebeurt op de straten van Rotterdam en Istanbul.
Ook waren er films van het ontwerpproces en beelden uit beide steden,
een symposium en een talkshow.


Sibel Aygun

Blokkerende catwalk
Het hoogtepunt was de modeshow met werk van 19 grote Nederlandse en
Turkse ontwerpers. Theatrale en boeiende ontwerpen van Irish van
Herpen. Edwin van Oudshoorn liet zien hoe bijzondere, kleurige en mooie
creaties op alle aspecten kunnen kloppen. De jurken van Filiz Akcakal,
waar meubels in waren verwerkt, waren nogal minder draagbaar. En konden
ook maar een beperkt deel van de catwalk afleggen.

Namedropping
Het publiek dat vooral uit studenten bestond, genoot met volle
teugen van de ontwerpen van Jeroen van Tuyl, Monique van Heist, Edwin
Oudshoorn, Percy Irausquin, Ilja Visser, Marga Weimans, Iris van
Herpen, Claes Iversen, Iniy Sanchez, Filiz Akçakal, Ümit Ünal, Dilek
Hanif, Gamze Saraçoglu, Arzu Kaprol Özlem Süer, Bahar Korçan, Sibel
Aygun, Hatice Gokce en Selim Baklaci.


Filiz Akcakal

Plooien en glanzen
Terugkomend in de meeste ontwerpen waren de plissés, verticale plooien,
ruim vallende geplooide broeken, soepele en glanzende materialen. Niet
alles was kwalitatief even goed afgewerkt, maar dat mocht de pret niet
drukken – iedereen kon zo ongeveer frontrow zitten met een cocktail.


Edwin Oudshoorn

Commerciële kansen
De missie van Bridges to Fashion, de aandacht vestigen op twee
opkomende modenaties, is volgens de organisatie geslaagd. Kunst en
cultuur kwamen zeker ruim aan bod. De link naar het bedrijfsleven en
commercie was echter minimaal aanwezig. Dat terwijl er veel
mogelijkheden zijn voor uitgebreide integratie tussen en samenwerking
met de Nederlandse en Turkse mode-industrie. Daar ligt nog een grote
een kans als dit festival volgend jaar in Istanbul wordt georganiseerd.

fotografie: Fee Arnold