De Chinese avonturen Miss Green

door: José Koopman, redacteur en fashion consultant

Het complete artikel vindt u op www.stylink.nl 

Ruim een jaar geleden ontsprong het idee van een eigen label. Maaike Groen, van oorsprong marketeer, miste bepaalde basis kledingstukken in haar kast en besloot daar zelf wat aan te doen. Een eigen bedrijf starten was al langer haar droom en nu had ze het gat in de markt ontdekt. Kwalitatief mooie basis kleding verkopen via internet. Dergelijke basiskleding is namelijk moeilijk te vinden of nét uitverkocht. En (jonge) moeders willen daar al helemaal geen hele zaterdag voor moeten shoppen.

Controle in China
Maaike pakte het daadkrachtig aan. Marktonderzoek, bedrijfsplan en aan de slag. Het vinden van een goede fabrikant en de productie-begeleiding nam ik op me. En dus stonden we afgelopen maand in China de allereerste productie te controleren voor verscheping.

Winkelinspiratie
Een nieuw label start je niet zo maar. Je moet van veel markten thuis zijn. Het collectioneren, productie, logistiek en verkoop. Door specialisten in te huren leer je in korte tijd heel veel. Maaike: ‘Ik ben geen ontwerper, maar de modellen had ik grotendeels wel in mijn hoofd. Ik vind die korte T-shirts erg irritant en niet stijlvol, dus dat moest veel langer. Kleding moet iets voor je doen. Je moet er mooier van worden. Ik ben gaan kijken in de winkels. Wat zijn mooie manieren van afwerken, stiksels en modellen?’

↓ Maaike Groen

Patroonmaakster boven stylist
‘Het patroon vind ik ook heel belangrijk. Dus ik op zoek naar een ontwerpster/patroonmaakster. Mijn schoonmoeder tipte mij: een kranteninterview portretteerde een patroonmaakster van mijn leeftijd. Het klikte. Het bepalen van de stijl was heel moeilijk en daarin heeft zij veel richting gegeven. Over veel details had ik nog nooit had nagedacht. Zoals een label aan een rits. Of het effect van
2 centimeter meer of minder. Wel leerzaam want nu weet ik wel wat wil.’

Stylist voor het hele plaatje
Of Miss Green met een vaste stylist gaat werken is nog open. ‘Ik kan me voorstellen dat ik voor inspiratie en kleurbepaling samenwerk met een stylist. Maar ook om te zorgen dat het hele plaatje in orde is en om te bepalen of er nog zinvolle aanvullingen mogelijk zijn. Maar die stylist zal ik in eerste instantie freelance inhuren – dat is vooral een bedrijfsmatige keuze.’

Nederland te duur
Er zijn veel manieren om productie om te organiseren. Via een agent, importeur of direct bij een fabrikant. Maaike Groen; ‘Achteraf gezien was het grootste probleem het vinden van een goede fabrikant en de uitmonstering. In eerste instantie wilde ik het in Nederland laten produceren, omdat ik te weinig ervaring had om zo maar naar het buitenland te gaan. Ik ben vrij lang bezig geweest een importeur te vinden voor private labelling, maar dat viel niet mee…’.

Minimaal en organic
‘De minimum aantallen per kleur en maat waren te groot en het werd te kostbaar. Zeker omdat ik alleen organic cotton wilde gebruiken. Ondertussen zaten we dus wat de productie betreft wel op een dood spoor. Totdat iemand mij wees op de mogelijkheid van het inschakelen van een productiebegeleider. En dat werd jij dus. Daarna ging alles in een versnelling.’

Vuurdoop
Inmiddels heeft Miss Green de eerste vuurdoop op een consumentenbeurs gehad. Het overtrof alle verwachtingen. Goede verkoop en ontzettend veel leuke reacties. Niet alleen op de modellen maar ook op de kwaliteit. Ook door de iets oudere dames en zwangere vrouwen. Voor deze doelgroepen zal Miss Green duidelijker modellen ontwikkelen in de toekomt. De verkoop gaat in eerste instantie via de webshop en op de langere termijn ook via (groot)winkelbedrijven.

Indrukwekkend
De nieuwe collectie is alweer in de maak. Maar bij iedere collectie van welk merk dan ook is het zaak continue te streven naar een nog betere collectie. Maaike; ‘Ik weet nu dat ik de volgende keer nog duidelijker de details met concrete voorbeelden moet aangeven en niet alleen met een tekening. Voor de naaisters in het atelier moet het in één keer duidelijk zijn. Als ik zo terug kijk op het afgelopen jaar is dat deel toch wel het indrukwekkendste. Ik zag al die Chinese meiden werken aan mijn product. Geweldig!’


bron beeld: Miss Green