Helderheid loont

Helderheid loont!

artikel voor www.stylink.nl gericht op ontwerpers

José Koopman, fashion consultant Wie herkent het niet? De opdracht is toegezegd. Je geeft een urenschatting voor het maken van je planning, ontwerp, concept of foto. En de klant vraagt verbaasd: “We hebben toch maar één foto nodig? Kost dat zoveel tijd en geld?!” Verwarring, miscommunicatie, help. Waar is het misgegaan...?

door: José Koopman, fashion consultant

Basiskennis overbrengen
Als je al een aantal jaren in je vakgebied werkt zijn veel werkzaamheden vanzelfsprekend geworden. Vaak vind je die zelf te voor de hand liggend om nog te benoemen. Bovendien verwacht je van je klant dat hij of zij deze basiskennis wel heeft. Niets is minder waar.

Verbijsterde opdrachtgevers
dit gezicht wil je je opdrachtgever niet zien trekken...

Tijdrovend knutselwerkje
Op een seminar waar ik training gaf aan kledingfabrikanten werd ik hier weer duidelijk op gewezen. De fabrikanten lieten we in het kader van het definiëren van nieuwe doelgroepen een moodboard maken. Velen deden dat voor de eerste keer en waren oprecht verbaasd dat het maken van zo'n knutselwerk zo moeilijk was. En dat het zo tijdrovend was. Maar wat mij nog meer verraste was dat een fabrikant zei: “Ik begrijp nu eindelijk wat die mooie collages op de beurzen betekenen”. Blijkbaar hebben zijn eigen ontwerpers al die jaren ook niet duidelijk gemaakt waar ze mee bezig zijn. En waarom.

Logic is the beginning of creative - Nguon Sang Tao
Vietnamees grafisch vormgever Nguon Sang Tao ziet helder denken en
communiceren zelfs als basis voor creatieve processen

Kwaliteit niet ten koste van deadlines
Klanten komen regelmatig met deadlines die moeilijk of zelfs niet haalbaar zijn. Maar waarom komen deze klanten bij je? Omdat je goed bent in je vak, daarbij hoort ook uitleggen wat niet en wél mogelijk is, ook in het kader van kwaliteitsbewaking. Door je expertise zullen ze naar je luisteren. En heb je ze dan nog niet overtuigd dan kan je je afvragen of je wel met deze mensen wilt samen werken. Want een slecht resultaat gaat ten koste van je eigen reputatie.

Steeds opnieuw je werk duiden
steeds opnieuw fris & fruitig jezelf introduceren en je werk toelichten

De kunst van het overbrengen
Als de klant beseft wat bij de uitoefening van je vak komt kijken, dan gaat de samenwerking een stuk makkelijker. Ook voor "die ene foto" die je moet aanleveren. Een fotograaf vertelde me dat zij meteen bij het eerste klantgesprek aangeeft hoe ze werkt: “Voor die ene foto bespreken we vooraf hoe het eindresultaat er uit komt te zien. Ook geef ik aan dat ik vooraf locaties bekijk en dat ik op de shoot minimaal een uur nodig heb om op te bouwen. En dat ik bij terugkomst de foto's nog moet verwerken. Door de uitleg begrijpen klanten wat ik doe. En blijven ze terugkomen”.

Een creatief is een specialist
als stylist of creatief ben je een specialist in vormgeving en beeldtaal;
profileer je ook als zodanig!

Klant wil specialist
Ook ik betrap me zelf er op dat ik soms vergeet uit te leggen wat ik eigenlijk doe. Voor bepaalde opdrachten moet ik goede, betrouwbare fabrikanten aandragen. Die vind je niet zomaar via Google, daar gaat een heel traject aan vooraf. En daarna nog het opbouwen van een relatie met zo'n fabrikant. Dit soort intensieve investeringen geldt ook voor het opzetten van de inkoop en een collectie. Als ik dit mijn klant niet duidelijk maak, dan moet ik ook niet verwachten dat hij het zo maar begrijpt. Of de echte waarde van mijn werk inziet. En dit geldt voor iedere specialist. Niet voor niets roept de klant je hulp in; daarom moet je je specialisme uitdragen, toelichten en – steeds opnieuw - benadrukken.

» Starten van je eigen label?
Beeld: Flickr - creative commons: c.reel.com, RabiD, Spencer Finnley, fotographix.ca