Je nek durven uitsteken bij 'Made in China' conferentie

Eerlijke kleding uit China, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), kan dat eigenlijk wel? Dit was een van de vragen op 3 maart tijdens de FNV conferentie 'Made in China'. Het is altijd interessant hoe anderen daar tegenaan kijken. Als het de volle verantwoordelijkheid van de inkoper is, dan is het naar mijn mening is namelijk ontzettend moeilijk. Als inkoper heb je geen zicht hebt op de hele productieketen in China. Hoe dan toch te handelen? Volgens het stappenplan van de Fairwear organisatie? Ideaal, maar dat is een baan op zich. Als inkoper heb je al je tijd nodig om de meerdere collecties per jaar te laten produceren en de deadlines te te halen. Het was daarom heel dapper dat TNT post durfde te speken over hoe zij met MVO bezig zijn. Kritische vragen genoeg vanuit de zaal. Je bent een makkelijk doelwit. Want ook hun werkwijze is niet waterdicht en dat weet iedereen. Daar hoeft de discussie mijns inziens in deze fase nog niet over te gaan. Het feit dat het opgenomen is in de visie van een bedrijf betekent al veel. Dan kan er ook budget en tijd voor vrijgemaakt worden.
Klik hier voor 'Made in China'.