Start je eigen collectie: droom en werkelijkheid

Wednesday 15 April 2009

Veel stylisten spelen met het idee een eigen collectie te starten. Bij het daadwerkelijk organiseren van de productie blijkt vaak dat het (financieel) verstandig is het bedrijfsplan aan te passen. Hoe komt dat?

door: José Koopman, fashion consultant

Het complete artikel vindt u ook op www.stylink.nl

Creatief omgaan met je eigen ontwerp
De ideale eigen droomcollectie is meestal een combinatie van heel mooie en verschillende materialen: geweven materiaal voor een broek, tricot voor een shirt, sweatstof voor een vest en linnen voor een blouse. Al snel komt iedere starter er achter dat de minimale stofafname een grote beperking is. Over het algemeen moet je veel meer afnemen dan kun je kunt verwerken of bekostigen.

variatie in ontwerp uit 1 stof
minimale afname dwingt tot nadenken: hoe gevarieerd is je collectie?

Minimum van 1000
Als je je richt op één of twee mooie materialen dan is de kans dat je die kunt inkopen veel groter. Zeker als het een eigen print of kleur betreft. Door hetzelfde materiaal te gebruiken voor diverse ontwerpen is het minimum van duizend kilo stof opeens niet veel meer.

Verkoopprijs bepalen
Veel designers ontwerpen en richten zich meteen op de productie en inkoopprijs. Vergeet die inkoopprijs, maar kijk eerst wat je product in de winkel waard is. Per productgroep is het verschillend, maar voor kleding vermenigvuldigt de winkel je verkoopprijs ongeveer met drie. Dus je eigen verkoopprijs moet daarop aansluiten. Als je bijvoorbeeld je T-shirt voor € 10,- verkoopt dan hangt  er in de winkel al snel een prijskaartje van € 30,- aan. Dat tientje moet dus je kostprijs én je marge dekken. En dan weet je dus ook wat het maximaal mag kosten.

gevarieerde collectie door ontwerp          gevarieerde collectie door ontwerp           gevarieerde collectie door ontwerp
variatie in de collectie, beperkte variatie in materiaal
hier een voorbeeld van de jonge Franse ontwerpster 'Selfrespect'

Verkoop is leuk
Als je een item verkoopt via internet levert het al snel net zo veel op als wanneer je vier stuks aan een winkel verkoopt. Er hoeft immers niemand anders aan te verdienen. Het is daarom belangrijk om te kiezen hoe je de verkoop wilt organiseren. Wat vind je leuk en waar ligt je kracht? Marketing via internet, de bladen of bellen met alle kledinginkopers. De meer dan 16.000 winkels in Nederland bieden genoeg afzetmogelijkheden! Verkoop is het meest onderschatte deel van het opstarten van een eigen collectie. Dat moet continue gebeuren en als je het niet uitbesteed wordt het jouw hoofdtaak!

financiering van de collectie Spaarpot openbreken
Zeker als starter moet je de geplaatste orders vaak vooruitbetalen of direct na levering. Maar dan heeft je eigen klant nog niet betaald of misschien heb je het zelfs nog niet verkocht. Dat betekent dat je al snel 15.000 euro moet kunnen voorfinancieren. Natuurlijk kan de bank hier een rol spelen, maar op dit moment is het niet eenvoudig een lening te organiseren. Het is dus zaak om de eerste collectie zo beperkt mogelijk te houden.

 

Collega-ondernemers
De meeste mensen willen graag over hun eigen bedrijf te vertellen. Collega-ondernemers willen daarom best hun ervaringen delen zolang je niet hun concurrent wordt. Vraag gewoon eens naar hoe zij zijn gestart - dat kan al heel verhelderend zijn. Bijvoorbeeld: wat zouden zij, als ze het over mochten doen, anders aanpakken?

maak je droom waar!
je eigen ontwerpen op de markt: droom of werkelijkheid...jump!

Hink, Stap > Sprong
Een ding weet ik zeker. Het merendeel zal je vertellen dat ze blij zijn dat ze de stap hebben genomen. En dat geeft je misschien net dát zetje om de sprong te wagen…

Tip
Het Rode BOekje voor Verkopers - Jeffrey Gitomer
Het Rode Boekje voor Verkopers
Jeffrey Gitomer

ISBN10: 9043013412
ISBN13: 9789043013413

€ 24,95

 

 

Beeld: privé-collectie José en Flickr CC Selfrespect, Paulo Arrivabene, ir0cko